Branschkritik mot elbåtspremie
Regeringen förslag i vårbudgeten att ge premier för eldrivna utombordsmotorer får kritik från båtbranschen. Enligt Sweboats vd Mats Eriksson blir förslaget resultatlöst eftersom det inte finns några produkter på marknaden som möter de krav som regeringen har satt upp på fem hästkrafter och uppåt. De eldrivna motorer som finns är inombordare och det täcker inte regeringens elfordonspremie.
Mats Eriksson säger i en intervju i Dagens Nyheter att det finns en elutombordare på marknaden som möter kravet och det är från en tysk tillverkare. Den har en kapacitet på 50-60 hästkrafter. Regeringens försvarar förslaget med att finns en marknad för fritidsbåtar med kraftigare utombordare och att man därför har lagt fram förslaget med krav till en motor med 5 hästkrafter eller mer. Regeringen hoppas på att elbåtspremien, i likhet med elcykelpremien, ska fungera som en morot när man ska välja mellan motorer.
Förslaget i korthet:
– Bidrag kan gå till privatpersoner över 18 som köper en ny eldriven utombordsmotor
– Förslaget gäller på inköp av elutombordare från fem hästkrafter och uppåt
– En begränsning till ett bidrag per person
– Bidraget ska motsvara 25 procent av inköpspriset inkl. moms och maximalt 10 000 kronor
– Bidraget ska gälla retroaktivt från och med 12 april 2018
– På kvittot måste den motor som premien sökes för kunna identifieras